perjantai 2. marraskuuta 2007

Etulinjassa: Opas tankkaukseen

Olet päättänyt, että tankkaaminen on sinun juttusi. Haluat olla etulinjassa ottamassa jättimäisten hirviöiden iskut järkähtämättä vastaan ja huutaa niille solvauksia saavuttaaksesi niiden jakamattoman huomion. Tätä siitä huolimatta, että jos olet Paladin tai Warrior se tarkoittaa yksinään seikkailemisen lähes täydellistä unohtamista. Haastavimmissa paikoissa, joissa saatat joutua joskus tankkaamaan ei ole juuri varaa virheisiin, sillä karannut mobi pystyy pistämään muut ryhmässä olijat kylmäksi kertaiskusta. DPS-hahmoluokilla on myös täydet mahdollisuudet tehdä työstäsi todella hankalaa, ja jos et tunne instakavereita entuudestaan, tämä on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Tarvitset juuri tarkoitukseen sopivia varusteita tästä tehtävästä selviytyäksesi.

Ensimmäinen ja tärkein varusteilla täytettävä vaatimus on tason 70 hahmolle 490 defense skill -pisteen saavuttaminen Tämä on melko helppoa hyvillä tankkaukseen tarkoitetuilla varusteilla, eikä sen siksi pitäisi olla ainoa peruste niitä valittaessa: Kahdesta tankkaamiseen muuten soveltuvasta varusteesta kannattaa yleensä valita se, jonka muut ominaisuudet ovat paremmat, vaikka se defense ratingin määrässä häviäisikin. 490 tarkoittaa immuuniutta critical-iskuille kolme tasoa isommilta hirviöiltä. Pelissä ei ole tätä korkeamman tason olentoja. Myös tuntemattomina näkyvät vastustajat lasketaan taistelussa tasolle 73. Tämän tasoisia vastustajia ei kuitenkaan ole kuin raideissa. Jos aiot tankata vain heroiceja tai normaaleja instansseja, vähempikin riittää. Luvusta voi vähentää viisi pistettä tasoa kohden, eli esimerkiksi 70-tasoisia vastustajia vastaan taistellessa critical-immuuniuteen riittää 475 defense skill -pistettä. Tasoa 70 matalampien tasojen tankeilla ei välttämättä ole varustevaihtoehtoja, joilla tätä immuuniutta olisi mahdollista saavuttaa, mutta instanssipomotkaan eivät onneksi ole yhtä vaarallisia. Lisätietoa immuuniuden laskemisesta muita tasoja varten löytyy kuitenkin täältä.

490 defense saavutettu, entäs nyt?

Kun ensimmäinen vaatimus on saavutettu, voidaan siirtyä muihin selviytymistä auttaviin arvoihin. Näistä tärkeimmät ovat stamina ja dodge, sekä vähemmän tärkeänä avoidance-arvona parry. Armoria voidaan pitää lähes yhtä tärkeänä kuin staminaa, mutta armor päämääränä on staminan tavoittelua vaikeampaa tehdä varustevalintoja, eikä se auta spelldamageen. Hyvin karkea fysikaalisen vaurion osalta pätevä vertailukohta on kuitenkin se, että 15-20 armorpistettä vastaa yhtä staminaa. Kun armorin määrä kasvaa, sen suhteellinen hyöty pistettä kohden huononee. Staminan keräämiseen tulee panostaa ainakin jonkin verran, jotta tankilla on varaa ottaa iskuja ja healereilla p
elivaraa. 11 000 health-pistettä esimerkiksi on jo riittävä lähtökohta Burning Crusaden ensimmäisen raidin, Karazhanin tankkauksen aloittamiseen. Tarvittava määrä riippuu kuitenkin täysin vastuksista.

Enemmistö tankeista keskittyykin lähes pelkästään staminaan, joka sekin on toimiva tapa varustautua. Toisaalta myös avoidancen ja tätä kautta dodgen maksimoimisessa on omat etunsa. Staminan etuja ovat parantajille annettava suurempi puskuri ja tasaisempi vaurionotto, josta seuraa myös runsaampi ragen määrä, kuin avoidance-tankilla (warriorit ja druidit). Ragen saanti mahdollisesti myös parantaa threatin rakentamismahdollisuuksia verrattuna avoidance-tankkiin, jolla saattaa olla ajoittaista pulaa siitä. Dodgen etu on sen parempi skaalautuvuus sekä useamman hirviön, että kovempien lyöntien myötä, joka johtaa pienempään otettuun kokonaisvaurioon. Vähäinen vastaanotettu vaurio tarkoittaa myös vähäisempää manakulutusta parantajille.

Stamina on siis ylivoimaisesti tärkein perus-stat tankille. Intellect ja spirit taas ovat käytännössä täysin hyödyttömiä. Strengthkin on lähes merkityksetön, joskin se
n myötä lisääntyneen vaurion kautta myös threatin-tekokyky lisääntyy. Nämä ovat kuitenkin täysin toissijaisia tankille. Strength lisää myös merkityksettömissä määrin block valueta (20 strengthiä on 1 block value). Agilitystä on jonkin verran hyötyä, sillä warriorille noin 30 agilityä merkitsee yhtä prosenttia lisää dodgea ja samalla kuten strengthin kanssa threatin tekokyky lisääntyy vaurion myötä.

Rating-arvoista warriorille dodge rating taas on paras tapa lisätä avoidancea, sillä noin 19 rating-pistettä tuottaa yhden prosentin dodgea, ja varusteissa sitä on yleensä tarjolla enemmän kuin agilityä. Jokaisen level 70 tankin tulisi ennen dodgen keräämistä kuitenkin hankkia riittävästi defense skill -pisteitä (490 raideille) ja riittävä määrä staminaa.

Nallet ja kuplapojat

Edellä kerrotut asiat on kirjoitettu warriorin näkökulmasta. Druiditankin varusteita valittaessa eroja tulee siitä, että druidille agility on arvokkaampi dodgen lähde kuin dodge rating, vain 14.7 agilityä riittää yhteen prosenttiyksikköön dodgea. Lisäksi Survival of the Fittest –talentin
kanssa druidin critical-immuuniuteen tarvitaan vain 415 defense-kykypistettä. Paladinitankin taas tarvitsee keskittyä erityisesti crushing-iskuille (150% normaalista vauriosta) immuuniksi hankkiutumiseen, mikä on täysin mahdotonta druidille ja helppoa warriorille. Dodge/Parry/Block-prosenttien yhteenlaskettu määrä tulee tätä tavoitetta varten olla vähintään 52,1% jos käytössä on Libram of Repentance -niminen relic, joka on saatavissa viidellätoista Badge of Justicella. Paladin tarvitsee myös prosenttiyksikköön dodgea vain 25 agilityä, mutta tämä on edelleen vähemmän kuin dodge ratingin antama määrä.

Artikkelisarjassa tullaan jatkossa käsittelemään erilaisia vaihtoehtoja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Käsittelyyn tulee myös tankkaamisen perusteita.

Ei kommentteja: